Is uw verzekering én beveiliging op orde?

’s Avonds laat gaat mijn telefoon. Natuurlijk net terwijl ik wilde ontspannen met een goed glas wijn. Een Montepulciano, één van mijn favorieten. Je begrijpt, de verleiding om de beller niet te woord te staan was groot.

Maar in ons werk zijn juist de belletjes in de avond berucht. Ze betekenen vaak klanten met problemen. En daar zijn wij voor, niet waar? Zo ook nu. Ik neem op en hoor paniek. ‘Ik kan niet meer bij onze bestanden Corné, de dossiers van cliënten zijn onleesbaar geworden. Een ramp!’ Ik schrik, het gaat hier duidelijk over ransomware. Het gijzelen van computerbestanden en gegevens, in ruil voor ‘losgeld’.  Hoewel we onze back ups natuurlijk strak uitvoeren, wordt de tegenpartij ook steeds gehaaider. Cybercriminelen zijn dé bedreiging in dit digitale era. Ddos-aanvallen waarbij organisaties en bedrijven worden platgelegd, ransomware waardoor organisaties en bedrijven niet meer bij hun eigen gegevens kunnen. Criminelen dreigen dat alleen als er betaald wordt, de gebruiker  weer toegang tot de eigen gegevens krijgt. Om nog maar te zwijgen over CEO-fraude of factuurfraude, waarbij bedrijven soms miljoenen betalen aan een crimineel die zich bijvoorbeeld voordoet als leverancier. Door ‘the internet of things’, waarbij zelfs de stofzuiger via de mobiele telefoon wordt aangestuurd, zijn er thuis en op het werk steeds meer potentiële kwetsbaarheden te vinden.

‘Tijdens de coronacrisis is het aantal cyberaanvallen explosief gestegen. Toch schatten bedrijven het risico op cybercriminaliteit veel lager in dan voor de crisis.’

Dat volgt uit onderzoek van ABN Amro. Het aantal zaken waarbij cybercriminaliteit een rol speelde, steeg in 2020 met 127 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, maakte het Openbaar Ministerie eerder bekend. Toch zag in april 2021 slechts 34 procent van de bedrijven in Nederland cybercriminaliteit als een groot risico voor de eigen organisatie, concludeert ABN Amro.

Goede beveiliging van digitale systemen is belangrijk om cybercriminaliteit te voorkomen maar ook een verzekering voor de gevolgen van cybercriminaliteit is aan te raden. Soms (moeten) bedrijven toch overgaan tot het betalen van het losgeld, is dit niet het geval dat ontkomt men er vaak niet aan dat de ICT-partner gemaakte uren en/of kosten declareert. Het veiligstellen van gegevens, het terugzetten van back-ups en andere handelingen zijn namelijk een operatie op zich.

 

 

Bij Digitaal Knooppunt begeleiden wij bedrijven naar de beste beveiliging mét als extra back-up: onze vertrouwde verzekeringspartner. Het is mogelijk én wenselijk voor bedrijven, overheden en instellingen om een verzekering cybercriminaliteit af te sluiten, Meer weten? Bel mij gerust, óók ’s avonds laat.

Hoe het afliep met onze getroffen klant? Gelukkig konden wij hem snel helpen dankzij de preventieve maatregelen die ons team van Digitaal Knooppunt had getroffen.

De niet onaardige man uit Liberia, die hem aanbood om in ruil voor cryptocoins zijn probleem op te lossen, is waarschijnlijk op zoek naar een nieuw slachtoffer. Wees daarom gewaarschuwd én voorbereid!